Diæt og kostråd

Diætprogram til de første 14 dage efter ballon-anlæggelsen.

Det er af stor betydning, at du følger nedenstående diætplan nøje, så din mave kan få lov til at tilpasse sig ballonen bedst muligt.

Dag 0 til 3           KUN FLYDENDE TYNDE VÆSKER –

                                50 ml væske i timen

 

Dag 4 til 7           TYKKERE VÆSKER OG BLENDET MAD-

                               50 ml væske i timen

 

Dag 8 til 12         NORMAL OG SKÅNSOM MAD I SMÅ MÆNGDER

                               50 ml  væske i timen

Dag 0- 3

De første 3 dage efter anlæggelsen er det meget vigtigt, at du ikke indtager andet end flydende klare væsker, da din mave skal have ro til at vænne sig til ballonen. Indtagelse af alt andet kan fremkalde opkastning, kramper og kvalme.

For at undgå dehydrering, bør du sigte mod at drikke et halvt glas væske i timen.

Det er VIGTIGT at du fordeler mængden over en hel time dvs. drikker små slurke ad gangen.

Forslag til væsker

Vand

Saftevand

Fortyndet juice

Urtethe

Boullion

Du bør undgå følgende

Kulsyreholdige drikke: Du får luft i maven som medfører smerter og bøvser.

Drikkevarer med koffein: Øger mavesyreproduktionen og kan give irritation i mavesækken.

Dag 4 -7

Hvis din mave tolererer overstående fint, kan du nu begynde at tilføje blendet, moset og tykkere flydende fødevarer.

Spis kun 3-4 spiseskeer ad gangen og max. 5 gange om dagen. Og spis kun til du føler en let mæthed.

Begynder du at få tiltagende sure opstød, tilbageløb el. opkast, indtager du for meget og bør nedsætte mængden af mad.

Det er fortsat vigtigt at du drikker et halvt glas væske i timen, så du ikke bliver dehydreret.

Forslag til hvad du kan spise

Yoghurt uden frugtklumper

Græsk yoghurt

Smoothie

Kogte purerede grøntsager

Purerede grøntsagssupper

Vandtynd havregrød

Mælk

Dag 8 – 12

Du må så småt begynde at spise mere fast føde, hvis din mave tolererede det forslåede mad fra dag 4-7. Hvis ikke, bør du tage nogle ekstra dage med blendet og moset mad.

Det er meget vigtigt at du TYGGER maden mindst 20 gange, så maden kan passere ballonen hurtigst muligt. Spis langsomt og mærk efter hvordan det føles i maven. Der er stor forskel på at føle sig mæt og overmæt. Spis ALDRIG så meget at du føler dig overmæt, da det kan volde dig problemer med opkast, mavekramper, tilbageløb, ildelugtende bøvser mm.

Spis kun 3-4 spiseskeer ad gangen og max. 5 gange om dagen. Og spis kun til du føler en let mæthed.

Spis og drik aldrig samtidig.

Der er kun plads i din mave til enten at spise eller drikke.

Når du har spist bør du vente en time med at drikke, da maden ligger i lang tid over ballonen.

Drik aldrig lige inden du skal spise, da væsken vil fylde maven op så der ikke er plads til maden.

Det er fortsat vigtigt, at du drikker et halvt glas væske i timen, så du ikke bliver dehydreret.

Forslag til skånsom mad

Græsk yoghurt

Skyr

Hytteost

Ristet toastbrød

Havregrød

Scrambled eggs

Kogt fisk

Kogt kylling

Dåsetun

Kogte grøntsager

Grøntsagsmos

Blød frugt uden skræl

Efter de første 12 dage

Du skal fortsat være meget opmærksom på hvad din mave fortæller dig og hvornår du føler dig mæt og overmæt.

Spis kun 3-4 gange om dagen, da maden skal have forladt maven før du spiser igen. Det kan tage op til 5 timer, hvis du vel og mærke tygger maden mindst 20 gange. Sluger du maden og glemmer at tygge ordentligt, kan maden ligge i maven i op til en uge.

Hvis du oplever ubehag som kvalme, opkast og sure opstød efter du har spist, kan du med fordel gå tilbage til flydende diæt i periode. Disse symptomer skyldes ofte at du har spist el. drukket for meget og-eller for ofte eller at din mave ikke er klar til at spise svært fordøjeligt mad endnu.

Spis og drik aldrig samtidig.

Start med mindre portioner end forslaget herunder foreslår, så du ikke spiser for meget.

HUSK! Vi er ikke ens og vores maver har forskellig tolerance for, hvor meget og hvad den kan indeholde.

Forslag til en enkelt dag

 

Morgenmad

Et stykke ristet toast m. smør, ost el. marmelade

eller

2 ss finvalsede havregryn med 100 ml mælk

Frokost

50-60g kylling, fisk, bønner, linser el æg

1-2 ss kogte ris eller et stykke brød eller 1-2 ss grøntsagsmos eller 1-2 små kogte kartofler

Dressing af 30g græsk yoghurt el. 1 ss olivenolie

Et lille stykke frugt

Aften

50-60g kylling, fisk, bønner, linser el æg

1-2 ss kogte ris eller et stykke brød eller 1-2 ss grøntsagsmos eller 1-2 små kogte kartofler

Dressing af 30g græsk yoghurt eller 1 ss olivenolie

Et lille stykke frugt